Vallby Friluftsmuseum är ett museum
med hus, föremål, växter och djur.
Det finns restaurang med café
och konsthantverkare.
Det är gratis att besöka museet.
Museet är öppet varje dag
klockan 10.00-17.00.
Restaurangen med café
är öppen samma tider som museet.
Konsthantverkarna har olika öppettider
under året.
Den 24 december till 6 januari
stänger museiområdet
klockan 15.00.
På museet finns cirka 50 byggnader
från olika delar i Västmanland.
Flera hus är öppna under sommaren.
På museet finns får, getter, hästar,
grisar, höns, gäss och kaniner.
Nästan alla djuren är utomhus
hela året.
Djurskötaren matar djuren
på morgonen och kvällen.
På museet finns trädgårdar
och odlingar.
Odlingarna visar vad man odlade
förr i tiden.
Trädgårdarna visar rabatter med växter
från platsen där husen kommer från.
Vid bondgården och torpet
finns åker och äng.
På museet sår och skördar vi själva.
Höet används till foder för djuren.
På Ekbacken finns fornlämningar
och naturområde.
På skolornas lov finns olika aktiviteter
för barn.
Första söndagen i maj
är det Vårfest.
Då kan du träffa djurungar,
och se olika hantverk,
med mera.
På sommaren är det Levande museum.
Då kan du hälsa på i husen
och se hur man levde där förr i tiden.
Första söndagen i september
är det Höstfest.
Då är det marknad med växter
och grönsaker,
med mera.
Helgen på första advent,
i slutet av november
eller början av december,
är det Jul på Vallby med julmarknad.
Vårt telefonnummer är
021-398070.
Du kan ringa mellan
klockan 10.00-12.00.
Vår e-postadress är
vallbyfriluftsmuseum@vasteras.se
Öppet alla dagar året runt