Rätta svar på Familjedagens tipspromenad

Testade du dina kunskaper om museet i tipspromenaden på Familjedagen den 4 juni? Här kommer de rätta svaren.Vinnarna får biobiljetter. De kontaktas via mejl.

Fråga 1. Den första byggnaden som återuppfördes på museet är Hemmingsboboden vid torget. Byggnaden fungerade främst som ett gästgiveri. Vad är det?
Rätt svar: X. En form av hotell

Fråga 2. Hur lång tid tar det ungefär att promenera från Råby, Vallby och Pettersberg till Vallby Friluftsmuseum?
Rätt svar: 1. 31 min, 13 min, 12 min

Fråga 3. En av gatorna på bostadsområdet Vallby heter Bysågsgatan. En bysåg är ett sågverk som ägdes gemensamt av invånare i en by. Vilken av byggnaderna nedan är en bysåg?
Rätt svar: 2

Fråga 4. Vad heter trygghetssamordnarna på Råby, Pettersberg och Vallby?
Rätt svar: 1: Leylan, Mathias och Irma

Fråga 5. Sådana här föremål var vanliga förr, och finns i flera av museets byggnader. Vad är det för något?
Rätt svar: X. Råttfälla

Fråga 6. På bilden syns träd som växer vid museets soldattorp. Vad tror du växer i dem
Rätt svar: X. Äpplen

Fråga 7. Vad har det lilla åttkantiga huset använts som?
Rätt svar: X. Pumphus

Fråga 8. På somrarna tycker våra grisar om att göra stora lergropar fyllda med vatten som de kan rulla sig i. Varför?
Rätt svar: X. För att skydda sig mot solen och irriterande flygfän

Fråga 9. Vad heter fårets päls, som måste klippas några gånger per år? Utav den kan man sedan spinna tråd eller garn.
Rätt svar: 2. Ull

Fråga 10. Att maja är ett gammalt uttryck. Vad betyder det?
Rätt svar: 2. Att klä något med löv